Евгения Сендова и Цветелин Андреев
Тема 2. Основни думи от речника
на костенурката
(в
която ще направите първата си програма, като управлявате костенурката чрез
командните блокове за преместване и завъртане.)
Родният език на костенурката e Лого, но с времето тя се
е научила и на няколко други езика, един от които е Snap!. Думите в
езика Snap! се представят като блокове. С част от тях управляваме
движението на костенурката. Например (напред 10),
(надясно 15),
(наляво 15). Преместването става на стъпки (1 стъпка е единица
за разстояние с много малък размер), а завъртането се измерва в градуси.
За да накараме костенурката да измине 10 стъпки напред, трябва с мишката да
поставим блока в полето за скриптове и да щракнем върху него. Ако
искаме стъпките да са 20, трябва да променим входа към блока на 20 ето така:
.
Както морските костенурки оставят следа с опашката
си по пясъка, така и нашата костенурка може да оставя следа на екрана с малък
молив. За да оставя следа при движение, е нужно да използваме командата (спусни молива), който се намира в секцията с команди Pen. Ако искаме костенурката да се движи, без да оставя следа, използваме командата
(вдигни молива).
Ако искаме да изчистим следите на костенурката на
екрана, използваме командата (изчисти).
Ето как с помощта на основните блокове за графика
можем да нарисуваме паянтова къща на един дъх (без да вдигаме молива и
без да повтаряме линия):
Демонстрация Къща на един дъх на адрес https://www.youtube.com/watch?v=ZJdog7nGF7o
Ако искаме командите да се изпълнят последователно
в програма, свързваме плътно блокчетата
едно под друго, така че да щракнат. Последователност от свързани
блокчета наричаме скрипт.
Каква фигура ще начертае костенурката след
изпълнение на следния скрипт?
|
a) Триъгълник b) Отворена начупена линия c) Друга фигура |
1. Преди да отговорите, изпълнете командите
сами, като влезете в ролята на костенурката.
2.
Тренирайте окомера си с
програмите Окомер за градусната мярка на ъгъл и Мишена:
a.
http://cabinet.bg/content/bg/html/d12059.html
b. https://scratch.mit.edu/projects/187111058/
Изпробвайте сами блоковете за чертане на фигури, като използвате следната връзка: https://snap.berkeley.edu/snap/snap.html#present:Username=tsvetelin&ProjectName=BasicWords&editMode&noRun
Ако
искате костенурката да оставя следа, не забравяйте да натиснете с мишката върху
блока .
Като използвате блоковете ,
с подходящи
входове,
и
, нарисувайте:
1.
Прозорец
2.
Знаме
3.
Инициалите
си
4. Гръцки орнамент
Платформата за работа ви очаква на адрес: https://snap.berkeley.edu/snap/snap.html#present:Username=tsvetelin&ProjectName=BasicWords&editMode&noRun